“Bewust, speels en liefdevol omgaan met de hooggevoelige aard”

Themadag Hoogbegaafd

Voor ouders van kinderen die naast hooggevoelig (& strong-willed), óók hoogbegaafd zijn.

  • Er is een behoorlijk verband tussen hooggevoelig, strong-willed en hoogbegaafd zijn (hoe dat zit, kun je hier lezen). Hoogbegaafd zijn, kun je vergelijken met het bezitten van een prachtig instrument. Je kunt er erg veel mee, maar het goed leren bespelen van het instrument is een flinke uitdaging. Voor zowel het kind, de ouders als voor de mensen die de kinderen begeleiden, zoals leerkrachten.

Marijse van der Aar

Hoog tijd dus voor een themadag over hoogbegaafdheid. Maar dan wel met iemand die zich hierin gespecialiseerd heeft, veel ervaring heeft met het begeleiden van ouders van hoogbegaafde kinderen en hoogbegaafde kinderen zelf. Marijse van der Aar is psycholoog en is ECHA-specialist in hoogbegaafdheid. Ze heeft haar eigen praktijk, Smart Senses. Daarbij heeft zij de opleiding hooggevoelig & strong-willed specialist met de innerlijke familie gedaan. Ik kijk er naar uit om samen met Marijse deze themadag te geven!

Datum, kosten en locatie

  • Donderdag 23 mei 2019
  • Tijd: 10:00-17:00
  • Locatie: Lighthouse, eemstraat 15, BAARN
  • Max. aantal deelnemers: 15
  • Prijs p.p.: 165,- inclusief btw, biologische lunch & materiaal. De prijs is iets hoger dan andere themadagen omdat wij deze dag met z’n tweeën verzorgen.

Inschrijven Themadag 23-05-2019

Wat komt er onder andere aan bod?

Wat is hoogbegaafdheid? Wat zijn belangrijke kenmerken? Het ene hoogbegaafde kind is het andere niet. Wat zijn de belangrijkste profielen? Hoogbegaafdheid houdt veel meer in dan een hoge intelligentie alleen. Veel hoogbegaafden ervaren een andere vorm van ‘zijn’ en beleving van de wereld om zich heen. Een stuk kennis helpt om je kind beter te begrijpen en om goed beslagen ten ijs te komen.

Aanpassen of niet?  “Als ik mezelf ben, dan word ik niet begrepen en als ik me aanpas, dan kan ik mezelf niet zijn” is vaak het dilemma van hoogbegaafde kinderen, onder andere  op school. Onderpresteren komt veel voor. Ouders zitten vaak met ook met dilemma’s, waaronder deze: aan de ene kant willen ze dat hun kind zich leert aanpassen aan een wereld die zich niet automatisch aan hen aanpast. Aan de andere kant zien ze ook dat hun kind het nodig heeft om bijvoorbeeld uitdaging op hun niveau te krijgen omdat ze anders geestelijk ondervoed raken.

Hoe kun je het beste omgaan met zulke dilemma’s? Wat als er een mismatch is met school? Hoe ga je hiermee om? Wat kan school inzetten?

Intens en verbaal sterk. Hoogbegaafde kinderen schermen vaak hun (emotioneel intense) gevoeligheid af door verbaal heel sterk te zijn en lijken soms zelfs onverschillig. Daarnaast weten ze al heel jong wat ze willen en zijn ze hierin ook intens. Hoe ga je om met dat sterke verbale en hoe bereik je je kind dan weer?

Zelfbeeld en kwaliteiten. Als er zo vaak een mismatch is, als er zoveel contexten zijn waarin je niet goed past én je bent je hier bewust van, dan is dat is echt heel lastig. Dat heeft ook effect op het zelfbeeld van het kind. Hoe kun je als ouder je kind hierin als beste ondersteunen? Hoe help je je kind een positiever zelfbeeld te ontwikkelen? Oog te krijgen voor de vele kwaliteiten die ze bezitten en deze meer te gaan ontwikkelen?

Leren van anderen. Wat kunnen we leren van hoogbegaafde mensen die hun weg in het leven wisten te vinden? Wat heeft ze geholpen? Hoe kunnen we dat als ouders inzetten?

Wat heb je aan deze dag?

In het kort:

  • Als jij je als ouder gezien voelt,
  • als jij beter ziet wat er in je kind omgaat,
  • als je hoogbegaafd zijn beter snapt,
  • als je perspectief aangereikt krijgt
  • en handvatten die jullie verder helpen,

dan wordt het niet ineens makkelijk, maar wel makkelijker. Voor het kind, voor jezelf en voor het gezin als geheel.

Inschrijven Themadag 23-05-2019

Je bent van harte welkom!

Reacties van deelnemers

Deze workshop heeft ons laten inzien wat er achter de boze en dwarse kant van onze dochter zit en hoe je daar mee om kan gaan. Ik vond het leuk dat ondanks mijn pedagogische achtergrond op mijn werk, Janneke ons op een andere manier naar onze dochter laat kijken en we weer handvatten en tips hebben gekregen om mee verder te gaan.
Mirjam

Toekomstige evenementen