“Bewust, speels en liefdevol omgaan met de hooggevoelige aard”

Veeleisend en hooggevoelig

Een hooggevoelig kind is vaak veeleisend naar zichzelf toe. Dat merk je bijvoorbeeld aan perfectionisme, aan geen fouten durven maken, aan boos op zichzelf worden. Hoe dat komt, schreef ik al eerder: in dit blog. Vaak kom je er als ouder via je kind achter dat jij zelf ook hooggevoelig bent. Dat jij ook hoge eisen stelt aan jezelf, het in jouw ogen niet snel goed genoeg doet. Daar kun je behoorlijk last van hebben: onzeker van worden, verdrietig door zijn. Met dit blog wil ik jou graag een hart onder de riem steken door je een oefening aan te reiken. Wist je trouwens dat met ‘hart’, in deze uitdrukking, ‘zetel van moed’ bedoeld wordt?

Situatie deel 1

  • Neem een situatie voor ogen waarin jij het volgens jou beter had moeten doen. Of vindt dat je het niet goed genoeg deed, van jezelf baalt.
  • Neem even de tijd om de situatie goed voor ogen te nemen. Wat gebeurde er ook alweer? Wat was jouw reactie? Wat vind je van je jezelf als je terugkijkt op deze situatie?
  • Voel nu welke gevoelens er in je opkomen als je terugdenkt aan hoe je reageerde. Bijvoorbeeld: onzekerheid? Verdriet? Schaamte?
  • Dit zijn de dus de gevoelens die je krijgt als jij vindt dat je iets niet goed genoeg deed, van jezelf baalt. Het zijn jouw gedachtes over jezelf die maken dat jij je zo gaat voelen. Omdat jij je zo voelt bij deze gedachtes, zijn dit beperkende gedachtes. Gedachtes waardoor je jezelf ontkracht, terwijl je juist kracht nodig hebt om anders in die situatie te kunnen reageren. Dat is als het ware een gewoonte en gewoontes kun je doorbreken.

Situatie deel 2

  • Kijk nu opnieuw naar de situatie die je voor ogen hebt. Kijk er naar vanaf een afstandje, alsof je er boven hangt of van een afstand meekijkt. Vanuit deze positie kijk je alleen maar. Je hoeft er niets van te ‘vinden’, dat doet er niet toe. Het is zoals het is.
  • Geef dan antwoord op deze vragen:
  1. Wat zie je dat er gebeurt? Wat zie je jezelf doen of zeggen?
  2. Waar had jij behoefte aan? Wat had jij nodig?
  3. Wat had jij nodig in plaats van de gedachte dat je het niet goed genoeg deed?

Bijvoorbeeld:

  1. Antwoord op vraag 1: “Ik was moe, het was laat. Mijn kind was moe en wilde persé met mij naar boven. Mijn kind begon te schreeuwen, ik voelde de stress opkomen. Toen verloor ik mijn geduld en gaf ik mijn kind een flinke snauw.”
  2. Antwoord op vraag 2: “Ik had behoefte aan rust en rustig blijven.”
  3. Antwoord op vraag 3: “In plaats van de gedachte dat ik het niet goed genoeg deed, had ik begrip en liefde nodig voor mezelf.”

Korte visualisatie

  • Sluit je ogen voor een korte visualisatie. Erken wat je zojuist heb gezien. Loop in gedachten naar jezelf toe, in deze situatie. Kom op ooghoogte en kijk jezelf in de ogen. Geef jezelf hetgeen je op dat moment nodig had, alsnog. Dat is het antwoord op vraag 3. In dit voorbeeld: geef jezelf alsnog het begrip en de liefde die je nodig had. Door bijvoorbeeld met liefde uit te spreken dat je ziet dat je moe was en rust nodig had en dat het je allemaal teveel werd.
  • Gebruik tenslotte je antwoord op vraag 2 om je bewust te zijn van waar je behoefte aan hebt. In dit geval: meer rust en leren rustig te blijven. Nu je dit weet, kun je hier naar gaan handelen en/of jezelf hierin verder ontwikkelen.

Janneke van Olphen – enVie | Gevoeligheid Grootbrengen

Zin in een dag die je echt goed doet? Kom naar de workshop ‘Hooggevoelige Ouders’!

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.