“Bewust, speels en liefdevol omgaan met de hooggevoelige aard”

HSP ouder en onverdraagzaamheid

Als je het als HSP ouder allemaal niet meer goed kunt verdragen (inclusief audio bestand met oefening!)

Ben je als HSP ouder overprikkeld, dan word je sneller onverdraagzaam. Geluiden, drukte, onverwachte situaties: je kunt ze moeilijker ‘hebben’. Je wordt kortaf, wilt weg lopen, maakt bitse opmerkingen…

Je eigen verdriet

Terwijl je onverdraagzaam reageert, lijd je hier meestal zelf onder. En je lijdt dubbelop. Je lijdt onder de stress die de overprikkeling in je lichaam tot gevolg heeft. En je lijdt omdat je zelf verdriet hebt van je on-verdraagzaamheid.

Balen

Vaak baal je ook nog eens van jezelf: dat je zo weinig kunt hebben. Enwijs je jezelf af: dat je zo’n vreselijk mens bent als je zo onverdraagzaam doet. Vervolgens heb je verdriet, want jezelf afwijzen doet pijn. Meer hierover lees je in mijn blog over de prikkelcirkel.

Opbloeien

Terwijl jij juist opbloeit van een fijne sfeer. Sterker nog: je kunt zelf een hele fijne sfeer creëren. Ééntje waarin mensen zich gezien en gehoord voelen. Je kunt dan ook zo intens genieten van je kinderen, van je gezin.

Daarom ook, is het extra moeilijk voor een hooggevoelige ouder om te merken dat je onverdraagzaam wordt wanneer je overprikkeld raakt.

Alternatieven?

Jezelf afwijzen helpt niet. Dat weet je zelf ook wel. Toch is het ook een flinke uitdaging om dat niet te doen. Daarnaast: wat zijn dan alternatieven? En hoe kun je overprikkeling bij jezelf voorkomen? Kan dat überhaupt?

Gewoonte

Van jezelf balen, jezelf afwijzen: het is een gewoonte. Die kun je doorbreken, als je weet wat wel werkt. Kortaf zijn, bits doen: het zijn signalen. Signalen, dat je iets nodig hebt.

Kleine oefening

Stel je eens voor dat degene die pijn heeft binnenin jou, je innerlijk kind is. Voor degenen die bekend zijn met het model van de innerlijke familie: het is je innerlijk meisje dat lijdt. Neem een situatie voor ogen, waarin je overprikkeld was en onverdraagzaam reageerde naar je kind of je partner.
Voel wat je toen ook voelde.
Laat nu die situatie (de aanleiding) los en richt je aandacht puur op wat je voelde.
Ga niet in dat gevoel zitten, maar geef er je aandacht aan. Laat je innerlijk kind weten dat je er bent, door je aandacht te richten op wat je voelt. Neem het gevoel helder waar.
Terwijl je dat gevoel waarneemt, kijk dan naar wat dat gevoel nodig heeft. Wat heeft je innerlijk kind van jou nodig?

Antwoorden

Meestal komen hier antwoorden op als: liefde, geruststelling, rust, ‘dat ik er ben’ etc… Dat zijn eigenschappen die jij ook in je hebt, maar die je misschien wat minder gewend bent aan te wenden wanneer jij ze nodig hebt. Vaak ontdek je ook dat je deze eigenschappen nog verder kunt ontwikkelen.

Cursus hooggevoelige ouders

Tijdens de cursus ‘Hooggevoelige Ouders’ krijg je alternatieven voor ‘van jezelf balen’ en ‘jezelf afwijzen’. Je vergroot hiermee ook je verdraagzaamheid, waardoor je meer kunt hebben. En je leert jezelf beter te beschermen voor prikkels. Als je kind ook hooggevoelig is, zal je kind, via jou, ook baat hebben bij deze cursus.

Je bent van harte welkom!

Cursus Hooggevoelige Ouders

Janneke van Olphen – www.gevoeligheidgrootbrengen.nl

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.