“Bewust, speels en liefdevol omgaan met de hooggevoelige aard”

Kwaliteiten van je hooggevoelig, hoogsensitief kind

Kwaliteiten van je hooggevoelig, hoogsensitief kind

De meeste ouders ontdekken dat hun kind hooggevoelig oftwel hoogsensitief is doordat hun kind sneller verdrietig is of angstig is, doordat hun kind last heeft van dingen waar andere kinderen minder last van hebben en door opmerkingen die gemaakt worden door anderen. Je komt dan in aanraking met hooggevoeligheid vanuit de problemen die je in het dagelijks leven tegenkomt. Zo kan het makkelijk gebeuren dat de kwaliteiten van hooggevoeligheid onderbelicht blijven. Hoog tijd voor een blog dat het licht doet schijnen op de kwaliteiten van hooggevoeligheid. Wellicht herken je ze ook bij jezelf…

De realiteit kleuren

Lieke is bijzonder kieskeurig als het gaat om kleding. De meeste stoffen kriebelen of zitten niet lekker. Het is dan ook vaak een flinke zoektocht naar de juiste kleding.
Je kunt dan negatieve gedachtes hebben als: “dit is toch niet normaal?”, “Wat kost dit toch een tijd” , “Wat een toestand en met eten is ze ook al zo kieskeurig!”
Of een positieve blik hebben: “ze weet wat zij wel en niet fijn vindt” “ze durft uit te spreken wat ze wel/niet fijn vindt” of “ze wordt zich bewust van wat fijn voor haar is”.
Lading. De negatieve of positieve blik die je hebt, is de lading waarmee je kijkt. En die lading voelt je hooggevoelig kind. Waarmee je onbewust beïnvloedt hoe je kind naar zichzelf kijkt.

Een aantal kwaliteiten

Gevoel voor schoonheid
Sam houdt van kleuren. Hij kan daar uren aan besteden. Zijn kleurkeuze is bijzonder smaakvol, zijn tekeningen een plezier om naar te kijken
Sam houdt van muziek. Niet zomaar elke muziek. Mooie muziek, zegt hij zelf. Dat was al zo toen hij baby was en zelfs toen hij nog in je buik zat. Hij wordt daar rustig van.
Lieke houdt van de lente. Als je haar vraagt waarom, zegt ze: “omdat de blaadjes dan zo mooi groen zijn”.
Lieke houdt van lekker eten. Samen bezoeken jullie eetgelegenheden om gerechten uit te proberen. Het zijn verbindende en bijzonder smaakvolle eetmomenten.

Inlevingsvermogen
Paul zit stilletjes op het schoolplein. Sam ziet het. Hij loopt naar hem toe en slaat een arm om hem heen. Hij zegt verder niets, zo is het goed.
Moeder Maaike staat naar buiten te kijken. Haar gedachtes gaan naar haar moeder die nu zo ziek is. Lieke legt haar hand op haar moeder’s arm en vraagt: “mama, gaat het wel?”
Sam zegt tegen zijn vader: “Simon zegt wel dat het oké is als Rick hem een tik geeft, maar ik zie dat hij dat niet fijn vindt maar dat niet durft te zeggen. Hij is bang dat Rick dan niet meer zijn vriend wil zijn”

Ergens helemaal in opgaan
Sam heeft een muziekboek met CD. Als toen hij 3 was, kon hij een uur lang op de bank zitten en naar de muziek luisteren terwijl hij naar de bijpassende plaatjes in zijn boek keek.
Lieke houdt van knutselen. Wc-rollen, lege flessen of onderbroeken: niets mag weg. Als zij in haar knutselhoek zit, laat ze zich door niemand afleiden. Ze maakt de meest creatieve dingen.
Sam is weg van de Middeleeuwen. Zijn vriend Luc ook. Samen zoeken ze er van alles over op en spelen dat dan hele middagen, compleet in klederdracht, na.

Oog voor detail
Je bent te laat en haast je om wat sneller op je plaats van bestemming te zijn. Ineens zegt Lieke “Mama, altijd als we te laat komen, praat je zo snel”
Oma heeft opa’s haar geknipt. Sam vraagt: “wie heeft opa’s haar geknipt?”. Oma antwoordt: “ik, hoezo?”. Nou, het zit niet zo netjes, zegt Sam.
Sam heeft een nieuwe leraar Engels. Je vraagt hem wat hij van de nieuwe leraar vindt. Sam antwoordt: “Hij heeft een bruine tand. Daar ging ik de hele tijd naar kijken”

Verbinding maken
Elke ochtend als Sam wakker wordt, kruipt hij als eerste bij je in bed. En ook al wil je soms nog doorslapen: de knuffel die hij jou geeft is zó intens liefdevol dat je het er graag voor over hebt om wakker te worden.
Lieke is inmiddels 9. Toch kruipt ze nog regelmatig bij je op schoot. Als jij dan je armen om haar heen slaat, voel je haar ontspannen. Het is een heerlijk moment.
Je speelt een spelletje met Sam. Je bent er niet helemaal bij met je gedachten: er is nog zoveel te doen. Sam heeft dat door. Hij kijkt je indringend aan, tovert de mooiste glimlach op zijn gezicht en zegt: “ik vind het zo fijn om samen met jou een spelletje te doen”. Je bent betoverd. Je to do lijst gaat even in de kast.

Oefening: kwaliteiten belichten

Als je merkt dat je het gedrag van je hooggevoelig kind vaak als ‘moeilijk’ of ‘zorgelijk’ bestempelt, kan deze oefening je helpen om op andere gedachtes te komen. Zoals gezegd: hiermee beïnvloed je ook de gedachten die je kind over zichzelf heeft.
“Elk voordeel heb z’n nadeel” is 1 van Johan Cruyff’s uitspraken. Dat geldt ook voor eigenschappen. Elke kwaliteit heeft haar schaduwkant en omgekeerd dus ook: elke schaduwkant verbergt aan de andere kant van de medaille een kwaliteit. Het enige wat je hoeft te doen, is de medaille omdraaien.

Kijk naar de situatie: wat zie je je kind doen?
Observeer nu de gedachten die in je opkomen. Welke schaduwkanten schrijf jij je kind  (of jezelf) nu toe? Welke kwaliteiten horen daarbij?
Voorbeelden:

Schaduwkant Kwaliteit

Mijn kind is snel overstuur Mijn kind staat open, ervaart veel
Mijn kind kan niet tegen veranderingen Mijn kind hecht aan wat vertrouwd is
Mijn kind is een drama queen Mijn kind is fijngevoelig
Mijn kind is dromerig Mijn kind heeft een rijke binnenwereld
Mijn kind trekt zich van alles aan Mijn kind heeft een groot inlevingsvermogen
Uiteraard kun je ‘mijn kind is’ vervangen door ‘ik ben’ als je dit eens op jezelf toe wilt passen.
Houd dit een tijdje bij en je zult merken dat jouw blik (en die van je kind) verandert.
Veel plezier met het creëren van je realiteit :))

Janneke van Olphen – enVie | Gevoeligheid Grootbrengen

 

Vorige

Volgende

5 Reacties

  1. Marleen Hellings

    In 1 woord mooi Janneke :-)!

    Antwoord
  2. Caroline

    HELDER!!!
    Wat veel WAARHEID en HELDERHEID op een pagina.

    26 Jaar moederschap met vier hooggevoelige kinderen en 30 jaar ervaring als logopedist/stottertherapeut/kunstenaar/coach zeggen volmondig JA tegen deze positieve sprankelende WAARHEID.

    TOI TOI TOI

    Zo maak je de wereld mooier

    Gefeliciteerd.

    Antwoord
  3. Chris Schoenmakers

    Wauw, Janneke, wat een goede blog!
    Zó waar!

    Herkenbaar als moeder, van mijn dochter van 8.
    En zeker ook herkenbaar voor ouders van kinderen in mijn praktijk voor kindercoaching.
    Zo mooi en goed om de schaduwkanten als lichtpunten te zien.
    Dat is wat veel ouders moeilijk vinden, zeker als hooggevoeligheid net nieuw is voor hen. Wanneer ze er meer over te weten komen, gaan ze de kwaliteiten van hooggevoeligheid vaak ook zien. Die belicht je prachtig in jouw blog, dank je wel!

    Hartelijke groet,
    Chris

    Antwoord
  4. Sonja Epping

    Wat prachtig! Ontroerend herkenbaar Janneke. Dank je wel. X

    Antwoord
  5. Sylvia

    Mooi!!

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.