Hooggevoelige kinderen worden regelmatig geassocieerd met de ‘nieuwetijdskinderen’. Wat heeft het één met het andere te maken? En wat kun jij hiermee in de dagelijkse omgang met je hooggevoelig kind?
Twee opvallende kenmerken van een hooggevoelig kind
Veel voelen. Hoe kan het dat je kind precies voelt wat een ander voelt? Of sferen aanvoelt? En soms zelfs: dingen ziet of weet die je kind ‘niet kan’ zien of weten? Vrijwel iedereen heeft wel eens meegemaakt dat je ergens binnenkomt en de beladen sfeer je als het ware ‘overvalt’. Gedachtes, gevoelens: je zendt ze uit. Niet alleen met je lichaamstaal. Vergelijk het met een radiofrequentie. Het is een trilling. En die kan je oppikken. Tenminste: als je hier open voor staat en in meerdere mate als je er gevoelig voor bent. Hierin verschillen we onderling.
Veel weten. En waar komen die wijze uitspraken en diepe inzichten van je kind toch vandaan? Wijze uitspraken en diepe inzichten vallen op. Omdat ze een essentie bevatten die je diep kan raken. Ze brengen je bij je eigen kern, ze lichten iets in je op. Alsof je even wordt wakker geschud. Je weet dan: “dit is waar”. Deze vorm van weten is anders dan kennis. We dragen dat ‘weten’ allemaal in ons en kunnen het ook uit andere bronnen halen. Als je er open voor staat en gevoeliger voor bent, kun je er makkelijker bij.
Kenmerken van de nieuwe tijd, nieuwetijdskinderen
Veel voelen en weten werkt als een ‘wake-up’ call. Het versterkt het bewustzijn en daarmee ook het bewustzijn onderling verbonden te zijn. Dat zijn kenmerken van wat vanuit spiritueel perspectief ‘ de Nieuwe tijd’ wordt genoemd. Voelen, intuïtie, spiritualiteit, bewustzijn (in het hier en nu zijn, mindfulness): het is onmiskenbaar dat hier in de maatschappij de afgelopen jaren veel meer aandacht en ruimte voor is gekomen. Tegelijkertijd lijkt het erop dat onze kinderen steeds gevoeliger worden.
Hooggevoelig en de nieuwe tijd. Hooggevoeligheid is vanuit het perspectief van de persoonlijkheid een eigenschap. Vanuit spiritueel perspectief hangt een hogere gevoeligheid samen met de nieuwe tijd waarin bewustzijn en onderlinge verbinding steeds meer deel uitmaken van onze dagelijkse realiteit. En als je meer integraal kijkt, dan kun je zeggen dat kinderen met hun hoge gevoeligheid sterk bijdragen aan deze nieuwe tijd.
Wat betekent dit voor de dagelijkse praktijk?
Gevoeligheid en zeker hooggevoeligheid brengt kwaliteiten met zich mee, maar ook schaduwkanten. De schaduwkanten kunnen de kwaliteiten dan ook overschaduwen. Dat komt meestal niet omdat de schaduwkanten sterker aanwezig zijn, maar omdat mensen zich hierop richten. Zorgen trekken vaak de aandacht weg van al het moois dat er ook is. Dat wordt nog eens versterkt door het beeld bij veel mensen dat gevoeligheid iets zwaks is.
Begrip. Kinderen die veel voelen en weten, voelen zich vaak niet goed begrepen. Daardoor voelen zij zich vaak eenzaam. Terwijl verbinding voelen juist zo van belang is voor ze. Je kunt dit voorkomen door jezelf in hun kwaliteiten te verdiepen en goed naar ze te luisteren.
Erkenning. Erken de gevoelens van je kind. Maak ze niet groter, bagatelliseer ook niet. Voorkom opmerkingen als: “overdrijf niet zo”, “stel je niet aan” of “ het valt wel mee”. Verwoord de gevoelens van je kind. Bijvoorbeeld: “het is even schrikken als je ziet dat iemand anders pijn heeft”. Heb je zelf moeite om gevoelens toe te laten? Dat kan natuurlijk. Erken dit bij jezelf en ga ermee aan de slag. Wat de wijze opmerkingen betreft: prijs ze niet de hemel in en ga ook geen discussie aan. Verwoord wat het met je doet. Bijvoorbeeld: “wat mooi verwoord, dank je wel”.
Geruststelling. Het is lang niet altijd leuk om veel te voelen. Het kan angsten en verdriet oproepen en angstig en verdrietig maken. Je kind is nog niet in staat om zichzelf op te vangen. Hoe je jezelf geruststelt als je verdrietig of angstig bent, leert je kind vooral van jou (of niet). Als je angsten en verdriet erkent, ben je al een heel eind. Verder heeft je kind het vooral nodig om te voelen en horen dat jij er voor hem/haar bent en dat het goed komt. Als jij twijfelt of het goed komt: vraag dan hulp. Ook als je het moeilijk vindt om jezelf en/of je kind gerust te stellen.
Leren afschermen. Het oppikken van gevoelens en sferen gaat bij je kind vanzelf. Soms heeft je kind niet eens door dat de gevoelens die het heeft opgepikt, niet van hem/haar zijn, maar van iemand anders. En soms maakt je kind een denkfout. Dan voelt je kind boosheid of verdriet bij de ander en denkt je kind dat het door hem/haar komt. Het is belangrijk dat je kind gevoelens leert scheiden. Wat is van zichzelf? Wat is van de ander. En zich leert afschermen. Zodat niet alles zomaar binnenkomt. Dat is een proces en de kleurenbubbel is een manier om dit te oefenen.
Wil je weten wat ik voor je kan betekenen? Neem gerust contact met me op!
Wendy de Boer
Wendy de Boer maakt mooie onder andere kaarten en stickers die ze verkoopt via uniekepostkaarten.nl. De illustratie bij dit blog heeft zij gemaakt. Het is de kaart ‘regenboogkindjes’.
Ik vind het leuk als je een reactie plaatst!
Janneke van Olphen – enVie | Gevoeligheid Grootbrengen
Mooi verwoord hoe belangrijk het is onze veelkleurigheid te waarderen en onze kinderen dit bij te brengen. Als regenboogfan vind ik het vooral prachtig hoe we naast elkaar en met elkaar en toch in de vrijheid van onze eigen kleuren kunnen leven. Opdat verbondenheid een toegevoegde waarde heeft en gevoeligheid dient om in alle pieken en dalen van het menselijk leven, met elkaar in contact te blijven. Want gedeeld leven is een (drie/vier/…)dubbel leven!
Dag Janneke
Ik vind dat je het mooi en begrijpelijk hebt omschreven. Ik bemerk dat veel ouders met deze begrippen stoeien. zelf werk ik o.a. voor een loket CJG maar heb ook een eigen bedrijf als coach en kindertolk®. Regelmatig ook ik ouders tegen die het best ‘lastig’vinden om met hun gevoelige kinderen om te gaan en daarmee dan ook vaak met hun eigen gevoeligheid. De tekst van jouw blog maakt het, in ‘mijn ogen’, eenvoudig helder.
Dank je wel Arianne, wat een fijne reactie!