“Bewust, speels en liefdevol omgaan met de hooggevoelige aard”

Je eigen onzekerheid leren opvangen

Als de onzekerheid het overneemt… als je zelf hooggevoelig bent of ‘aan de gevoelige kant’, zul je vast gemerkt hebben dat je neigt om vaker gespannen te raken en onzeker te worden dan de meeste andere mensen.

Onbewuste en bewuste strategieën

Je zult inmiddels zo je strategieën hebben ontwikkeld om met onzekerheid en spanning om te gaan. Onbewust heb je het e.e.a. overgenomen van rolmodellen zoals je ouders. Bewust zul je jezelf vast ook het e.e.a. hebben aangeleerd om met angsten en spanning om te gaan.

En toch… zeker als het je kinderen aangaat, zijn ouders sneller bezorgd, sneller in de stress. Veel gevoelige ouders merken daarom met de komst van hun kind, dat de spanning en onzekerheden weer toenemen.

Innerlijke kinderen

Stel je eens voor: je bent volwassen, maar in jou leeft nog steeds ook het kleine kind dat je ooit was. Zo klein als je was, had je een eigen wil, een drang om te ontdekken. En werd je driftig als het niet ging zoals jij wilde dat het ging. Dat is je innerlijk jongetje. Zo klein als je was, had je ook behoefte aan verbinding, aan tederheid, en stond je open voor alles en iedereen. Oh, wat kon je dan verdrietig of angstig worden als er geen harmonie of verbinding was. Zeker als je gevoeliger van aard was. Dat is je innerlijk meisje. Het model van de innerlijke familie, laat dit beeldend zien.

Je hebt nog steeds een eigen wil, zo heb je ook nog steeds behoefte aan verbinding. Je bent volwassen en je innerlijke kinderen leven in jou voort. Vroeger waren er hopelijk volwassenen om je innerlijk meisje gerust te stellen. Vandaag de dag is het aan jou om je innerlijk meisje op te vangen en gerust te stellen.

Ontkenning en afwijzing

Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als je (hoog)gevoelig van aard bent. Want je innerlijk meisje kan dan zo ongerust of gespannen zijn, dat zij een sterke innerlijke vrouw nodig heeft om haar op te vangen.

En het is de vraag of je überhaupt hebt geleerd om jezelf op te vangen en gerust te stellen. Want veel ouders van nu kregen (juist als ze gevoeliger van aard waren) dit te horen als ze verdrietig of angstig waren:

  • “Ach, het valt wel mee, niks aan de hand!”
  • “Stel je niet zo aan!”
  • “Stoere jongens huilen niet”

Overigens vaak met de beste bedoelingen. Maar vraag je nu eens af bij elk van deze opmerkingen: hoe voelt een innerlijk meisje als je dit tegen haar zegt? Raakt ze hier ontspannen van of juist nog meer gespannen?

Jezelf opvangen en geruststellen kun je leren

Het komt erop neer dat veel ouders van nu in hun jeugd niet hebben geleerd hoe ze zichzelf kunnen opvangen, hoe ze zichzelf kunnen geruststellen. Jezelf opvangen, jezelf geruststellen: met deze vaardigheden word je niet geboren! Je kunt ze wel ontwikkelen. In je jeugd, als je hier rolmodellen voor krijgt. Of als volwassene, door jezelf dit bewust aan te leren.

Doorbreek de cirkel

Als je leert om jezelf op te vangen en gerust te stellen:

  • Zul je zelf meer ontspannen en meer aan kunnen,
  • Leert jou kind in de loop van de jaren van jou hoe het zichzelf kan opvangen en geruststellen,
  • Kun jij in de loop van de tijd steeds meer situaties aan waarin de onzekerheid het nu nog overneemt.

Ik gun het je van harte. Uit eigen ervaring weet ik hoeveel baat je hierbij kunt hebben. Het is echter niet iets wat je aanleert door het met je hoofd te snappen. Jezelf opvangen en geruststellen is een ervaring.

Een ervaring die ik met je deel tijdens de cursus ‘Hooggevoelige Ouders’. Je bent van harte welkom!

Klik HIER voor meer informatie over de cursus ‘Hooggevoelige Ouders’

Janneke van Olphen – envie | Gevoeligheid Grootbrengen

 

 

 

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.