“Bewust, speels en liefdevol omgaan met de hooggevoelige aard”

“Ik voelde me vandaag buitengesloten” zei mijn hooggevoelige zoon (8) van de week.

Wat fijn dat hij dit uitspreekt,  dacht ik. Dus ik vroeg luchtig door hoe dat dan kwam. Het kwam erop neer dat al zijn vriendjes (inclusief zijn tweelingbroer) allemaal met een project bezig waren terwijl hij in z’n eentje moest werken. Zijn gevoel van buitengesloten zijn werd groter toen hij ook niet even mee mocht kijken bij het project: het was top secret!

Hij zei: “en toen ging ik denken dat mijn vrienden mij niet meer leuk vinden.” Dit is een prachtig voorbeeld van hoe een overtuiging vaak ontstaat.  Vervolgens heeft je kind hier last van terwijl het nog maar de vraag is of het waar is…

Op een luchtige toon vroeg ik: “En is het waar dan, dat je vrienden je niet meer leuk vinden?”

“Nee” antwoordde hij “maar dat ga ik dan denken. Omdat ik me buitengesloten voel”

Hij verwoordde dus zelf hoe het werkt: onbewust koppelt je kind een ervaring aan een gedachte. Knap staaltje van zelfinzicht. Een hoge mate van zelfinzicht en zelfreflectie is vaak kenmerkend voor een hooggevoelig kind.

Self fulfulling prophecy

Als de koppeling eenmaal gemaakt is, kan er een ‘self fulfilling prophecy’ ontstaan. Als je kind een volgende keer niet mee mag doen, komt de gedachte “ze vinden me niet leuk” sneller op en wint daarmee aan kracht. Uiteindelijk gaat je kind dan geloven dat de vrienden je kind echt niet leuk vinden. Onbewust gaat het dan naar tekenen zoeken die deze gedachte bevestigen: alles wat de anderen doen waaruit blijkt dat ze hem niet leuk vinden. En andere kinderen reageren ook op het gedrag dat het kind laat zien doordat het die gedachte gelooft. En zo kan die gedachte realiteit worden. Over hoe je jouw kind kunt helpen focussen op ander gedrag heb ik de blog ‘Weg met de beren op de weg’ geschreven. Nu reik ik je een manier aan om onjuiste gedachten bij je kind op te sporen en  te neutraliseren.

Onjuiste gedachten opsporen en neutraliseren

Erkennen. Signaleer de opmerking van je kind. Als je er van schrikt: eerst jezelf geruststellen. Schakel over naar een rustige en licht nieuwsgierige houding.  Een luchtige toon is belangrijk omdat je met een zware of bezorgde toon het gevoel van je hooggevoelig kind beïnvloedt. Zeker een hooggevoelig kind voelt feilloos je bezorgdheid aan en kan dat juist als bevestiging zien dat de gedachte waar is (mama is bezorgd: zie je wel, er is echt iets vervelends aan de hand. Erken de opmerking van je kind , bijvoorbeeld: “als je als enige van een vriendengroep niet mee kunt doen aan een project, kun jij je buitengesloten voelen.”

Gevoel erkennen betekent niet gedachtes bevestigen. Vraag door, nog steeds met een rustige houding en op een luchtige toon. Wat gebeurde er precies? Wie zei/deed wat? Hoe voelde jij je (eventueel met smileys laten uitdrukken) En vervolgens: wat dacht je toen je dit voelde? Met kinderen die moeilijk over zichzelf praten, kun je de ali baba methode gebruiken.

Is het waar? Kom je een gedachte tegen waarvan het nog maar zeer de vraag is of het waar is? Vraag dan: “is het waar dat … (gedachte, bijvoorbeeld: dat jou vrienden jou niet leuk vinden?). Net zoals bij onszelf, zijn de gedachten die je kind heeft, niet altijd waar. Als je kind je vertelt over ervaringen die het heeft, kun je regelmatig checken of wat je kind denkt, ook echt waar is. Byron Katie schrijft hier meer over. Soms zal je kind vol overtuiging zeggen dat het waar is: dan is er al sprake van een overtuiging. Switch dan naar beren op de weg om je kind te helpen focussen op positieve dingen.

Neutraliseren: oplossing vinden. Als je kind iets zegt in de trant van: “nee het is niet waar, maar dat ga ik dan denken”, vraag dan aan je kind wat het graag wilde, wat het nodig had / behoefte aan had. Het antwoord van mijn kind was: “ik wil ook iets samen doen”.  Bespreek vervolgens hoe je kind (eventueel met behulp van jou of anderen) dit kan bereiken. Spreek dit zo concreet mogelijk af.

Schouderklopje. Mis deze kans niet om je kind (en jezelf) een schouderklopje te geven. Op een voor jullie passende manier. Een high five geven terwijl jullie lachend “Deal!” roepen, een grote knuffel of “dat verdient iets lekkers”.

Merk je dat jij en/of je kind last hebt van belemmerende overtuigingen?

Tijdens een PSYCH-K consult transformeer je belemmerende overtuigingen in bekrachtigende overtuigingen

Wil je meer inzichten en tips krijgen mbt de omgang met je hooggevoelig kind?

Klik hier en kom naar de BASISWORKSHOP Hooggevoelig Kind! of

Ik vind het leuk als je een reactie plaatst!

Janneke van Olphen  – enVie | Gevoeligheid Grootbrengen

Vorige

Volgende

1 Reactie

  1. Ilse van der Woude

    Janneke, alweer de spijker op z’n kop. Het lijkt wel alsof jij soms stiekem bij ons naar binnen kijkt en er een stukje over schrijft! Bedankt weer voor dit heldere verhaal, dat mijn ervaring weer bevestigt. En me het gevoel geeft dat ik er goed mee om ga bij mijn dochter!

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.