“Bewust, speels en liefdevol omgaan met de hooggevoelige aard”

Hooggevoelig kind: als je gefrustreerd raakt

Wanneer je verwachtingen van je hooggevoelig kind botsen met de realiteit

Geërgerd, gefrustreerd, machteloos, gespannen: de meeste ouders met een hooggevoelig kind zullen dit soort gevoelens herkennen. En de meeste hooggevoelige kinderen zullen deze gevoelens bij hun ouders herkennen. Wanneer je deze gevoelens uit naar je kind, is dit niet goed voor de zelfwaardering van je kind. Bij een hooggevoelig kind komen gevoelens ook nog eens intenser binnen.

Waar komen deze gevoelens vandaan

Jij hebt bepaalde verwachtingen over je kind. Prima, dat geldt voor iedereen. Wanneer je ergernis, spanning of frustratie voelt bij een situatie, komt de verwachting die je op dat moment hebt (wat je vindt dat zou moeten gebeuren), niet overeen met de realiteit (wat daadwerkelijk gebeurt).

Een voorbeeld van een situatie die kan ontstaan: je voelt je gespannen en ergert je want je kind doet ’s morgens heel lang over het eten van het ontbijt. Je kind zit dan te dromen. Dat gebeurt wel vaker en jullie komen hierdoor regelmatig te laat op school.

Verwachting en Realiteit

Je hebt in deze situatie verwachtingen over jezelf en/of over je kind. Zo kun je van jezelf verwachten: “Ik moet zorgen dat mijn kind z’n bord leeg eet en op tijd op school is”. Of je verwacht van je kind: “mijn kind moet stoppen met dromen en eten”. De realiteit is (de feiten zijn): “je kind is dromerig en doet langer over het ontbijt”. Jouw verwachting komt dus niet overeen met de realiteit op dat moment. Dat merk je doordat je je ergert, gestresst bent of gefrustreerd raakt. Dat blijft zo zolang je vast houdt aan die verwachting en de realiteit niet aanvaardt.

Vasthouden aan de verwachting

Als je aan de verwachting vasthoudt, laat je je meeslepen door de stress, je ergernis of je frustratie die deze verwachting oproept. Je legt extra druk op je kind, snauwt, dreigt met straf, barst in tranen uit, haakt af. Of je uit je niet direct, maar verandert in een ijspegel. We hebben zo allemaal onze eigen manier van reageren op stress… Hoe dan ook: je houdt je verwachting in stand en aanvaart de realiteit niet.

De realiteit onder ogen zien

Een andere optie is dat je de realiteit wel onder ogen ziet en aanvaart. Ja: school begint om 08:30 en ja: je kind is ’s ochtends vaak dromerig en doet dan lang over het ontbijt. Vinden dat het niet zo zou moeten zijn, is de realiteit ontkennen. Je verwachting dat je kind moet stoppen met dromen is niet reëel. En op dat moment is het ook niet reëel om te verwachten dat je kind z’n bord leeg eet en op tijd op school is.

Hoe doe je dat in de praktijk?

Signaal oppikken. Gevoelens van ergernis, stress en frustratie zijn een signaal dat je verwachtingen niet overeenkomen met de realiteit. Wees alert op die signalen.

Bewust zijn. Op het moment dat je de signalen oppikt, STOP dan even en kijk naar de situatie. Wat is de realiteit? Wat is je verwachting? Is je verwachting reëel? Je kunt dit ook achteraf doen: Kies dan een moment om te reflecteren over wat er gebeurde.

Aanvaard de realiteit. Op het moment dat je ziet dat je verwachting niet reëel is, benoem de realiteit dan letterlijk. In dit voorbeeld “Sam is nu dromerig, hij heeft zijn ontbijt niet op tijd op. Zo is het nu, dat is de realiteit. Ik kan deze realiteit aan”.  Als je voelt dat je een bepaalde realiteit niet aankunt, is het tijd om hulp te vragen!

Lichamelijk. Als je stress of ergernis voelt, zit je adem vaak hoog, gaat je stem vaak omhoog en praat je sneller. Je kunt het proces van aanvaarding ondersteunen door jezelf lichamelijk rustiger te maken. Adem bewust naar je buik een paar keer rustig in en uit. Praat bewust met een lage stem en in een langzaam tempo.

Verwachtingen aanpassen. Je kunt niet voorkomen dat je verwachtingen hebt, dat hoeft ook niet. Alleen als je merkt dat je verwachtingen stress en ergernis opleveren, wordt het tijd om daar eens naar te kijken. Juist omdat een hooggevoelig kind zich regelmatig anders gedraagt dan de meeste andere kinderen, word je vaker met je verwachtingen geconfronteerd. Verwachtingen komen voort uit wensen. Neem eens de tijd om je bewust te zijn van je wensen. En vraag jezelf (al dan niet met hulp van partner, vriendin of coach) eens af hoe jij aan die wensen tegemoet kunt komen. Ik wens je daar veel plezier mee toe!

Meer weten over de interactie met je hooggevoelig kind?

Klik hier en kom naar de basisworkshop hooggevoelig kind!

Ik vind het leuk als je een reactie plaatst!

Janneke van Olphen  – enVie | Gevoeligheid Grootbrengen

Vorige

Volgende

1 Reactie

  1. Dick Noordzij

    Heel helder stukje, ik hb hier gelukkig zelf geen last mee naar mijn hooggevoelige kind toe ben zelf ook HSP dus weet hoe dat werkt en hoe hard gevoelens en woorden binen kunnen komen, ik voel gewoon in jouw stuk de pijn die dit bij sommige kinderen kan veroorzaken, en ik weetuit ervaring hoe streerig sommige ouders kunnen zijn naar hun inderen toe en dat er verwachtingen zijn omtrent zo’n kind die absoluut niet ralistisch zijn,
    bedanktvoor dit mooie stukje
    Groetjes
    Dick Noordzij

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.