“Bewust, speels en liefdevol omgaan met de hooggevoelige aard”

Hooggevoelig in de klas deel 1

Hooggevoelig-in-de-klas

Hooggevoelig in de klas! Als je een hoogsensitief oftewel hooggevoelig kind hebt dat naar school gaat, dan kun je er niet van uitgaan dat leerkrachten weten wat hooggevoeligheid inhoudt. De meeste leerkrachten zijn zeker bereid om je kind beter te begrijpen en handvatten te krijgen die voorkomen dat er problemen ontstaan. Ze hebben dan wel behoefte aan concrete beschrijvingen van kenmerkend gedrag en praktische handvatten. In 2 blogs krijg je ze aangereikt.

Wat is concreet?

Laat ik een voorbeeld geven. Je weet dat je hooggevoelig kind schrikt als hij/zij op een strenge toon wordt aangesproken. Je gaat daarom naar de leerkracht en zegt: “het is beter om mijn kind niet op een strenge toon aan te spreken”. Ten eerste is dit niet concreet. Omdat wat als ‘streng’ wordt opgevat, per persoon verschilt. ‘Streng’ is dus een mening. Een hooggevoelig kind zegt al dat iemand ‘streng’ spreekt als iemand met veel volume iets zegt.

‘Wat wel’ ipv ‘wat niet’

Ten tweede is deze zin negatief geformuleerd. Namelijk: wat de leerkracht niet moet doen. Op ‘niet’ zinnen hebben de mensen de neiging om met weerstand te reageren. Het is dus slimmer om de zin in ‘wel’ termen te formuleren.

Bijvoorbeeld: “Als je mijn kind ergens op aan wilt spreken, dring je makkelijke tot hem/haar door als naar mijn kind toe loopt, op ooghoogte komt, oogcontact maakt en op een wat zachtere stem dan gewoonlijk te zegt wat je tegen mijn kind wilt zeggen.”

(H)erkenning door de leerkracht

Ook het woord ‘hooggevoelig’ is niet concreet. Want waar merk je het dan aan dat een kind ‘hooggevoelig’ is? Dat is wat de leerkracht graag wil weten want dan kan de leerkracht het gedrag gaan herkennen. Daarom heb ik deze lijst gemaakt met zo concreet mogelijk gedrag waar je een hooggevoelig kind in de klas aan kunt herkennen. Dat kun je aanvullen met concreet gedrag dat kenmerkend is voor jouw kind in de klas. Concreet gedrag is de antwoord op de vraag: wat doet mijn kind wel of niet in de klas? Concreet gedrag zal het voor de leerkracht makkelijker maken om te erkennen dat je kind bepaalde specifieke behoeftes heeft.

Eigenschap

Houd ook in je achterhoofd dat hooggevoeligheid een eigenschap is. Elk kind voelt, alleen de mate waarin kinderen voelen, verschilt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor dominantie. Kinderen verschillen ook in de mate waarin zij dominant zijn. Problemen ontstaan als je hier verkeerd mee omgaat. Je bespreekt dit met de leerkracht om problemen te voorkomen. Dat wil de leerkracht doorgaans ook graag, dus daarin zijn jullie gelijkgestemd.

Van behoefte naar handvat voor je kind

Nadat jij en de leerkracht samen het gedrag van je kind hebben herkend, wordt het tijd voor de praktische handvatten. Het beste advies wat ik jou hierbij als eerste kan geven is: jij weet het beste wat jouw kind nodig heeft, niet ik. Ook elk hooggevoelig kind is uniek. Je helpt je kind het beste door zelf te kijken naar wat je kind nodig heeft. Dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Geef daarom stapsgewijs antwoord op onderstaande vragen om tot praktische handvatten voor de leerkracht te komen:

  1. Welk gedrag signaleer ik of signaleert de leerkracht bij mijn kind?
  2. Wat mist mijn kind?
  3. Wat heeft mijn kind dus nodig?
  4. Wat voor concrete mogelijkheden kan ik hiervoor verzinnen?

 Bijvoorbeeld:

  1. Welk gedrag signaleer ik bij mijn kind? Mijn kind maakt haar werkjes niet af, raakt snel afgeleid.
  2. Wat mist mijn kind? Rust om zich te kunnen concentreren
  3. Wat heeft mijn kind dus nodig? Rust, een prikkelarm plekje
  4. Wat voor concrete mogelijkheden kan ik hiervoor verzinnen? Gehoorbeschermers, naast een ander rustig kind zitten, aan een ‘stille’ tafel zitten, etc.

Volgend blog

Uiteraard kan ik je ook vele praktische handvatten meegeven. Dat doe ik volgende week, in deel 2 van ‘Hooggevoelig in de klas’. Tot die tijd ben ik benieuwd hoe het je vergaat om zelf praktische handvatten te formuleren. Want hoe bruikbaar de handvatten van volgende week ook zullen zijn: die van jou passen het beste bij jouw kind. Dat ligt namelijk best… gevoelig 😉

Janneke van Olphen – enVie | Gevoeligheid Grootbrengen

 Leuk en waardevol als je een reactie plaatst!

Vorige

Volgende

3 Reacties

  1. jacqueline

    Geweldige blog! Deze print ik uit en neem ik mee naar de juffen. Deze hebben mij uitgenodigd om te praten over zoon C (5 jaar). Naar aanleiding van de workshop die ik heb gevolgd bij jou heb ik de juffen gemeld dat ik het fijn zou vinden e.e.a. toe te lichten over deze bijzondere eigenschap bij mijn lieve kleuter. Ze staan zeker open voor adviezen en tips! Ik ga dan ook zeker vragen of ze behoefte hebben aan een lezing of workshop van jou over hooggevoeligheid bij leerlingen. Dank!

    Lieve groet,
    Jacqueline Dingemanse

    Antwoord
  2. margriet

    Janneke, Praktisch geschreven blog. Dat is zo prettig en ook wat we nodig hebben. Positieve opbouw. Mijn vraag is is er ook inzicht over hoe je een hooggevoelig kind sterker maakt, steunt in hoe je omgaat met mensen, reacties en situaties die scherp, negatief en te indringend zijn? Ben benieuwd
    Margriet

    Antwoord
    • admin

      Hoi Margriet, goede vraag! Ik heb hiervoor 2 blogs geschreven over een positieve mindset: positief denken (verhaal ‘droom van Cato’ voor kinderen) en ‘doorbreek negatieve gedachtenpatronen’ (voor ouders). Dat helpt al. Er valt nog veel meer over te schrijven, dus er zullen hier nog meer blogd over verschijnen!

      Antwoord

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hooggevoelig in de klas deel 2 | Gevoelig Opvoeden - [...] spanning kan je kind uiten door te gaan huilen, angstig te worden of door zich terug te trekken. In…

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.