“Bewust, speels en liefdevol omgaan met de hooggevoelige aard”

Leuk ontspannen voor je hooggevoelig kind

Een mooie oefening van kinderyogadocente Florien van der Aar van Yogibears. Ontspannen voor zowel je kind en jezelf.  Florien is ook schrijfster van het boek ‘Relax klets’: een boek vol ontspannende oefeningen voor ouder en kind. Staat bij de boeken die ik aanbeveel!

Sneller gespannen

Een hooggevoelig kind raakt sneller overprikkeld, dus ook gespannen. Als ouder herken je dat op een gegeven ogenblik, maar dat wil niet zeggen dat je kind zin heeft om rust te nemen. Er zijn immers nog zoveel leuke dingen te doen! Daarom zijn oefeningen die zowel ontspannend als leuk zijn voor je kind, zo waardevol!

De ballon buik ademoefening

Dit is de leuke en ontspannende oefening die Florien met ons deelde:

  • Zeg bijvoorbeeld tegen je kind, op een rustige en vrolijke toon: “Ik kan iets grappigs met mijn buik. Ik ga het je laten voelen, kom maar”.
  • Ga ergens liggen en adem naar je buik. Als je inademt wordt je buik bol, als je uitademt wordt je buik hol, als een ballon.
  • Je kind komt bij je liggen, met zijn/haar hoofd op jouw buik. Zeg tegen je kind dat je buik een ballon is en dat je kind mag voelen hoe jij de ballon helemaal vol en helemaal leeg maakt.
  • Adem in een paar seconden helemaal in, zodat je kind kan voelen dat de ballon vol loopt en daarna helemaal uit, zodat de ballon helemaal leeg loopt.
  • Terwijl je kind jouw ademhaling volgt, zal je kind zijn/haar ademhaling hierop aanpassen.
  • Deze ademhalingsoefening werkt ontspannend, zowel voor je kind als voor jezelf!

Als je zelf andere leuke & ontspannende oefeningen kent: je reactie is welkom!

Janneke van Olphen – enVie | Gevoeligheid Grootbrengen

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.