“Bewust, speels en liefdevol omgaan met de hooggevoelige aard”

Hij is zo ongemotiveerd, hij wil gewoon niet!

Ik spreek de moeder van Tim, 11 jaar. Tim heeft mijn hart gestolen. Hij is zo open en oprecht, straalt van de energie en is supernieuwsgierig en getalenteerd. Maar in de klas heeft hij het moeilijk. Hij heeft het niet naar zijn zin en verzet zich. De leerkracht heeft het er ook moeilijk mee. Ze vindt hem een ongemotiveerd kind. In haar ogen heeft Tim een verkeerde leerhouding. Regelmatig leidt dit tot vervelende confrontaties tussen hem en de leerkracht.

Tim is zeer gevoelig (hooggevoelig) en sterk wilskrachtig (strong-willed) van aard. Dat betekent o.a. dat hij zowel sterk aanvoelt wat anderen van hem vinden en verwachten, als heel goed weet wat hij van binnenuit wil. En dat komt niet altijd overeen. Daardoor bouwt zich bij Tim de spanning op vanbinnen, gaat hij in het verzet en soms komt het tot een uitbarsting. De trigger is dan meestal dat er iets onrechtvaardigs gebeurt. Als het tot een uitbarsting komt, kan Tim behoorlijk door het lint gaan. Achteraf schaamt hij zich voor zijn gedrag tijdens uitbarsting. Dat heeft weer gevolgen voor zijn zelfbeeld.

Tim verzet zich o.a. door vaak tegen zijn leerkracht in te gaan, zijn taken niet te maken. Dat staat in schril contrast met kinderen die enthousiast en gemotiveerd met hun taken bezig zijn. Uiteraard is dat is veel prettiger! Maar niemand wordt blij van het gevoel iets ‘niet te willen’. Dat klusje dat je moet doen terwijl je er zooo geen zin in hebt: alleen al dat je er zo tegenop ziet, kost je energie. Voor kinderen werkt dat net zo. Een kind dat zich de hele dag zo voelt op school, voelt zich net als een volwassene die de hele dag geen plezier meer in z’n werk heeft en opgebrand raakt.

Afkeuren

Vaak reageren mensen op ‘tegendraads gedrag’ door het af te keuren. In slow motion gebeurt er dit:

Kind zit erbij als een zuchtende zoutzak -> jij voelt je hier gestrest door (en vervolgens geïrriteerd) -> je keurt het gedrag af: het kind moet zich anders gedragen!

Als je iets afkeurt, word je strenger, baziger, dreig je met straf. Wellicht weet je dat straffen niet werkt en probeer je het kind ergens toe te zetten door te belonen. Maar zeker als de kinderen ouder worden, merk je dat belonen steeds minder werkt. Als je kind strong-willed is, merk je dat al als ze heel jong zijn! Ook dat jij boos wordt, werkt steeds averechtser. Het kind wordt zelf ook mondiger, strijdvaardiger, bozer. Met clashes en verdriet tot gevolg:

Jij keurt het gedrag af -> het kind voelt dat het niet voldoet en raakt gestrest (zeker als het kind hooggevoelig van aard is) ->het kind gaat (zeker als het strong-willed van aard is) in eerste instantie nog meer in het verzet -> jij keurt nog meer af -> kind voelt zich wanhopig en haakt volledig af.

“In de interactie met een kind dat zich verzet, gaat het mis zodra jij het verzet afkeurt!”

Wat werkt dan wel?

Erkennen

Afkeuren is een vorm van ontkennen. Dat kun je doorbreken door te erkennen. Dat betekent dus ook erkennen dat jij gespannen raakt van een kind dat zich zo verzet. En erkennen dat als het kind zo vaak tegen je in gaat en zijn taken niet wil maken, er vast iets aan de hand is. In het geval van Tim: hij is zeer hoogbegaafd en verveelt zich te pletter met de taken die hij op school krijgt.

Motivatie

De tweede stap is om te kijken naar wat het kind dan wel motiveert, van binnenuit (intrinsieke motivatie). Wat kun je als ouder doen zodat je kind uit zichzelf weer in beweging komt?

Een hooggevoelig & strong-willed kind, heeft van aard al een sterke wil. Hier kun je ook gebruik van maken, als je weet hoe. Dat werkt anders dan straffen en belonen.

Themadag ‘Wilskracht & Motivatie Kind

Hoog tijd dus voor een themadag ‘Wilskracht & motivatie kind”. Op deze dag leer je vanuit inzicht zo te handelen, dat je de intrinsieke motivatie van je kind aanspreekt.

Dit is wat je dan bereikt:

Kind verzet zich -> jij geeft erkenning -> je handelt vanuit inzicht in wat intrinsiek motiveert -> het kind voelt zich erkend en komt in beweging

Informatie Themadag Motivatie

Inschrijven Themadag Motivatie 1-2-19

Je bent van harte welkom!

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.