“Bewust, speels en liefdevol omgaan met de hooggevoelige aard”

Sfeergevoelig

Sfeergevoelig: een kenmerk van hooggevoeligheid

Je hoeft niet hooggevoelig te zijn om te kunnen zeggen in welke sfeer jij je prettig voelt. En in welke sferen juist niet. Films, muziek, gebouwen: ze hebben allemaal hun eigen sfeer. Dat je ergens binnen komt en de sfeer als een deken over je heen valt. Dat je zelf onrustig wordt van die spanning bij een vriend,

We verschillen wel in de mate waarin we sferen aanvoelen. Als je hooggevoelig van aard bent, kun je sferen en emoties doorgaans haarfijn voelen. Als je een huis binnen komt, is wat je voelt, vaak net zo waarneembaar als wat je ziet.

Sfeergevoelig zijn, betekent dus dat je sferen helder kunt waarnemen. Tegelijkertijd betekent het ook vaak, dat sferen je beïnvloeden. Zeker als kind. Want kinderen hebben nog niet geleerd hoe ze kunnen voorkomen dat sferen invloed hebben op hun eigen gemoed.

Vaak weten ouders zelf ook niet goed hoe ze het hun kind kunnen leren. Dat is niet zo vreemd: een sfeer is veel minder tastbaar dan een geluid, iets wat je ziet of kunt aanraken. Hoe leer je je kind nu omgaan met iets ‘vaags’ als een sfeer?

Door een combinatie aan dingen, waarvan ik er nu een aantal kort toelicht. Het zijn vaardigheden die je jezelf en je kind aan kunt leren, door er mee aan de slag te gaan.

Erkennen

Begin met erkennen dat je kind sferen en emoties sterk aan kan voelen. En erken daarbij ook dat het voor jou regelmatig best pittig is dat jouw kind zo sfeergevoelig is. Wellicht (h)erken je het ook bij jezelf?

Lichaamsbewustzijn – aarden

Veel kinderen die sfeergevoelig zijn, worden meegezogen in de sfeer van anderen. En zijn zich dan niet meer bewust van hun eigen lichaam. Besteed daarom aandacht aan lichaamsbewustzijn. Door bijvoorbeeld massages, samen te dansen, etc. Een sfeer of emotie die binnenkomt, kun je vergelijken met een elektrische schok. De spanning verlaat het lichaam weer via de aarde. Dus als je sfeergevoelig bent, is het belangrijk dat je goed geaard bent!

Benoemen

Stel, je bent moe en voelt je prikkelbaar. Je wilt het liefst met rust gelaten worden maar dat gaat nu niet, want je kinderen zijn bij je. Een hooggevoelig kind heeft het meestal gelijk door dat jij niet lekker in je vel zit. Wat je kind nog NIET door heeft (en dat is essentieel), is dat jouw prikkelbaarheid niets met je kind te maken heeft. Dus gaat je kind zich jouw emotie letterlijk aantrekken. En zal je kind dit uiten door bijvoorbeeld zelf prikkelbaar te worden (neemt jouw emotie over), aan je te gaan hangen, extra lief voor je te doen, of juist druk en dwars te worden (strong-willed variant). Het is belangrijk dat je kind leert, dat de sferen en emoties die je kind bij de ander voelt, NIET van je kind zijn. Thuis kun je dit goed oefenen:

  1. Door te benoemen hoe jij je voelt: “Ik ben moe en voel me net een egeltje van binnen”
  2. Dan openlijk te benoemen dat dit jouw gevoel is, dus niet dat van je kind: “dat heeft niets met jou te maken.”.
  3. En te benoemen dat jij voor jezelf kunt zorgen: “Ik ga vanavond vroeg naar bed en dan gaat het morgen vast een stuk beter!”

Beschermen

Je kunt je kind ook leren om de eigen ruimte te beschermen. Hiervoor verwijs ik naar mijn blogs ‘kleurenbubbel’ (oefening voor kinderen) en ‘HSP, bescherm jezelf’ (tips voor volwassenen).

Raak je zelf snel overprikkeld?

Herken je jezelf in de hooggevoelige aard en wil je hier beter meer leren omgaan?

Je bent welkom bij de cursus ‘Hooggevoelige Ouders’

Een cupido cadeau aan jezelf 😉

Cursus Hooggevoelige Ouders

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.